voorlezen
Soort activiteit + naam van de activiteit
- Voorlezen+ fantasie spel
Duur
20 minuten
Terrein/ locatie /plaats
- Binnen op een rustige plaats
Aantal deelnemers
- Alle kindjes die willen luisteren: de andere kindjes die niet willen luisteren mogen op een rustige manier verder doen
Aantal spelleiders/begeleiders
- 2 begeleiders
Ontwikkelingsdomein dat hier gestimuleerd wordt. Wees voldoende gedetailleerd!
- Socio-emotionele ontwikkeling: sociaal-> de kindjes gaan samen luisteren naar de begeleider en de begeleider kan ook vragen stellen aan de kindjes
- Cognitieve ontwikkeling: denk-> als de begeleider vragen stelt aan de kindjes gaan ze moeten nadenken over wat ze moeten zeggen
Materiaal + verantwoordelijke
- Ik ga dit boekje in de bib gaan halen en dan voorlezen aan de klas
- Anna is jarig dat is het boekje
Spelregels
- De kindjes moeten stil zijn
- Ze moeten hun vinger opsteken wanneer de begeleider iets vraagt
- Ze mogen op de grind zitten
- Ze mogen naar de begeleider komen als de begeleider hun naam gezegd heeft
Schets inrichting speldomein
De kinderen gaan voor de begeleider zitten en ze mogen ook op de grond zitten en op de banken.
Anna is jarig
Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)
1. Inleiding
- De begeleider gaat zeggen dat ze alles moeten opruimen
- Ze ruimen alles op
- De begeleider pakt het boekje
- Ze verzamelen zich allemaal voor de begeleider
2. Midden
- De begeleider zegt dat ze een boekje gaan lezen
- Ze gaan eens kijken in het boekje
- De kindjes mogen soms eens naar voor komen
- Het boekje is gedaan
2. Slot
- Alle kindjes mogen weer verder spelen
- De begeleiders evalueren hoe ik het gedaan heb
Taakverdeling
Wat moet op voorhand klaargezet worden?
- De begeleider haalt het boekje
Wie doet wat tijdens de activiteit?
- Één begeleider leest het boekje
- De andere zit bij de kindjes
Wie voert de nazorg uit?
- De 2 begeleiders zelf